Efektifitas Pelayanan Pembayaran Pajak Kendaraan Bermotor (PKB) Drive Thru di Kota Makassar

Authors

  • AHMAD ROSANDI SAKIR Universitas Pattimura, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51826/fokus.v22i2.1219

Keywords:

Effectiveness, Motor Vehicle Tax, Drive Thru

Abstract

This study aims to analyze and describe the implementation of public services for Motor Vehicle Tax (PKB) payments and to identify the supporting and inhibiting factors of the PKB Drive Thru service implementation in Makassar City. The method used is qualitative with a descriptive research type. Data collection was carried out through observation, interviews, and documentation related to the implementation of the PKB Drive Thru Public Service in Makassar City. The study participants totaled nine people. The results of the study show that the aspects of Communication, Resources, Disposition, and Bureaucratic Structure at SAMSAT in Makassar City can be considered good. The communication conducted by SAMSAT in conveying information regarding the validation of vehicle registration certificates (STNK), PKB payments, and mandatory insurance contributions (SWDKLLJ) through the PKB Drive Thru service is deemed effective, with the clarity of information being accountable through various media such as the agency's website, newspapers, radio, and social media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adyazmara, M. D., & Fahria, R. (2022). Peran Sanksi Pajak dalam Memoderasi Pengaruh antara Tingkat Penghasilan dan Implementasi Sistem Samsat Drive Thru terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 25(2), 150–159.

Almahdali, H., & Sakir, A. R. (2023). THE EFFECTIVENESS OF COLLECTING MOTOR VEHICLE TAX FOR OFFICIAL VEHICLES IN INCREASING LOCAL GENUINE TAX REVENUE IN MAROS DISTRICT. PUBLICUS: JURNAL ADMINISTRASI PUBLIK, 1(2), 135–140.

Darmawati, D. (2023). Samsat Drive Thru Dan E-Samsat Dalam Peningkatan Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor. Economics and Digital Business Review, 4(2), 133–140.

Hakim, L. (2023). Inovasi pelayanan samsat Drive Thru pada pusat pengelolaan pendapatan daerah Kota Bandung III Soekarno Hatta. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

HARDONO, D. P. (2023). PENGARUH EFEKTIVITAS SISTEM ONLINE E-SAMSAT DAN SAMSAT DRIVE THRU DALAM PENINGKATAN PENDAPATAN PAJAK KENDARAAN BERMOTOR (Studi Pada Kantor Samsat Gresik). Universitas Narotama.

Hasan, H., & Rifani, R. A. (2022). Implementasi Pemungutan Pajak Kendaraan Bermotor Dan Bermobil Dalam Meningkatkan Sistem Layanan Samsat Drive Thru Dan Pengaruhnya Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Pada Kantor Samsat di Kota Makassar. Restitusi: Jurnal Riset Perpajakan, 1(01), 33–44.

Maharani, K., & Adiputra, I. M. P. (2023). Pengaruh Pengetahuan Wajib Pajak, Sanksi Pajak, Dan Sistem Samsat Drive Thru Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor Pada Kantor Samsat Di Kabupaten Buleleng. JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi) Undiksha, 14(03), 513–524.

Manik, I. I. D. A. M., Yoga, I. G. A. P., & Ardika, I. K. A. (2022). Peranan Pengetahuan, Sosialisasi Dan System Samsat Drive Thru Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi) Undiksha, 13(04), 1233–1245.

Prayitna, S., & Witono, B. (2022). Pengaruh Sistem Samsat Drive Thru, Kesadaran Wajib Pajak, Sanksi Pajak, Pengetahuan Perpajakan Dan Akuntabilitas Pelayanan Publik Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Dalam Membayar Pajak Kendaraan Bermotor (Studi Pada Wajib pajak SAMSAT Kota Surakarta). IKRAITH-EKONOMIKA, 5(1), 134–141.

Sakir, A. R., Lukman, J. P., Amaliah, Y., & Rajab, M. (2023). BUREAUCRATIC BEHAVIOR AT THE LICENSING SERVICE OFFICE IN THE INTEGRATED LICENSING AND INVESTMENT OFFICE OF MAKASSAR CITY. Journal of Public Administration, 2(2), 132–141.

Sakir, A. R., & Mustari, S. H. (2022). Analisis Tantangan Penerimaan Pajak Kendaraan Bermotor pada Kantor UPT (Unit Pelayanan Teknis) Pendapatan Maros. Kybernan: Jurnal Studi Kepemerintahan, 5(1), 14–22.

Setyaningrum, N. F. P., & Ardini, L. (2023). PENGARUH KESADARAN WAJIB PAJAK, KUALITAS PELAYANAN, DAN SISTEM SAMSAT DRIVE THRU TERHADAP KEPATUHAN WAJIB PAJAK BERMOTOR (STUDI PADA SAMSAT SURABAYA). Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi (JIRA), 12(2).

Valensia, I. F., & Setiawati, L. (2023). Pengaruh Penerapan Layanan E-SAMSAT dan Program SAMSAT Drive Thru Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor di Kota Samarinda. Jurnal Ilmu Akuntansi Mulawarman (JIAM), 8(2), 3.

Wicaksana, W. P., Tampubolon, F. R. S., & Nuridah, S. (2023). Pengaruh Sanksi Perpajakan dan Sistem SAMSAT Drive Thru Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor pada Badan Pendapatan Daerah Kabupaten Karawang. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 6285–6293.

Widyantika, A. A., Suriata, I. N., & Umbas, R. (2023). EFEKTIVITAS PENERAPAN SAMSAT DRIVE THRU DALAM MENINGKATKAN KEPATUHAN WAJIB PAJAK KENDARAAN BERMOTOR DI KABUPATEN GIANYAR. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 25–38.

Yuliantini, N. K. S., Hardika, N. S., & Paulus, S. (2023). Pengaruh Kebijakan Pemutihan Pajak dan Layanan Samsat Drive Thru terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor Dengan Penghasilan Sebagai Variabel Moderasi pada Kantor Bersama Samsat Kabupaten Gianyar. Politeknik Negeri Bali.

Published

02-09-2024

Citation Check